بلاگ‌دان، آموزش وبلاگ‌نویسی

بلاگ‌دان، آموزش وبلاگ‌نویسی

مرجع آموزش‌های تخصصی وبلاگ‌نویسی، ویژه مبتدی‌ها
بلاگ‌دان، آموزش وبلاگ‌نویسی

بلاگ‌دان، آموزش وبلاگ‌نویسی

مرجع آموزش‌های تخصصی وبلاگ‌نویسی، ویژه مبتدی‌ها

تفاوت بین سایت و وبلاگ چیست؟

سایت یا وبلاگ

شاید برای خیلی ها سوال باشه که تفاوت سایت و وبلاگ چیه.

فارق از این موضوع که بررسی این دو اصلا صحیح نیستن و یک سایت میتونه خودش، یک وبلاگ هم باشه، تفاوت های عمده بین این دو رو به شکل غیرفنی و غیر تخصصی بررسی میکنیم.

 

 

میزبانی و دامنه

برای سایت، شما نیاز به خرید یک هاست و یک دامنه دارید. هزینه هردو معمولا سالیانه هست و هرچی بازدید از سایتتون هم بیشتر بشه، مجبورید که پول بیشتری هم بدید؛ در غیر این صورت سایتتون بخاطر بازدید بیش از اندازه، قدرت ادامه حیات نداره و تا آغاز ماه بعد (و یا تا هر زمان که پول بیشتری بدید) از کار میوفته.


در وبلاگ اما موضوع فرق دارد. هاست به شکل رایگان توسط سرویس‌دهنده در اختیار شماست. دامنه هم به شکل رایگان، اما با یه مقداری تفاوت:


1) هاستی که وبلاگ به شما میده فقط برای متن هست؛ برای عکس باید دنبال یه هاست دیگه باشید (که البته در خیلی از سرویس دهنده ها از جمله بلاگ اسکای این مشکل رفع شده)


2) آدرس یا همون دامنه که به شما تعلق میگیره، زیر مجموعه آدرس سرویس دهنده هست. مثلا اگه آدرس سرویس دهنده شما example.com باشه، آدرس شما میشه YOU.example.com.

به این نوع آدرس دهی میگن ساب دامین. یعنی شما زیر مجموعه آدرس اصلی هستید. دلیل این کار اینه که ساخت ساب دامین رایگانه. بخاطر همینه که از شما پولی اخذ نمیشه.



مدیریت محتوا و انتشار مطالب

در وبسایت، به شکل پیش‌فرض تقریبا هیچ چیزی وجود نداره! یعنی در کل دو حالت دارید: یا باید تک تک صفحات سایتتون رو دستی با کد بنویسید یا اینکه باید نرم افزارهای مخصوصی که مشهورن به «سیستم های مدیریت محتوا» (CMS)، رو روی هاست خودتون نصب کنید.


در وبلاگ اما نیاز به هیچ کدوم از این کارها نیست. به شکل خودکار و پیشفرض محیطی آماده کار برای شما تعبیه شده و لازم نیست دنبال دردسر نصب چیزی باشین.



اشراف مدیریتی و کنترل

سایت شما در هاست شماست. دامنه هم که پول دادید و خریدید پس کلا تحت قوانین شماست. هرچیزی که بخواید رو میتونید توش بنویسید.


اما در وبلاگ، چون در حال استفاده از هاست سرویس دهنده هستید، باید از قوانینی که سرویس دهنده وضع میکنه پیروی کنید، در غیر این صورت، حق پاک کردن وبلاگ شما به شکل قانونی برای سرویس دهنده وجود داره.


* معمولا قوانینی که سرویس دهنده ها وضع میکنن، بر اساس قوانین کشور وضع میشه. پس آنچنان زیاد تفاوتی در این امر بین سایت و وبلاگ نیست و نویسنده هردو، در قبال چیزی که مینویسه، در صورت بروز مشکل قانونی، به شکل کامل مسئول هستن.



اختیار مدیریت محتوا

هر سرویس دهنده وبلاگ در کنار وبلاگ شما، میزبان هزاران وبلاگ دیگه هم هست. پس برای اینکه از پس هزینه های بسیار سنگین نگهداری از این همه وبلاگ بر بیاد، معمولا تبلیغات هایی رو در وبلاگ ها نشون میدن. با کمک همین درآمد تبلیغات هست که میتونن خدمات رایگان ارائه بدن.


اما در سایت وضعیت فرق داره. چون خود شخص شما در حال پرداخت پول هاست و دامنه هستید، پس هیچ کسی بالاسر شما نیست و نوکر خودتونید و آقای خودتون. هرچی که دوست داشتید رو میتونید بزارید و هرچی هم که نخواستید پاک کنید.



قدرت مانور و پیاده سازی

در وبلاگ، محدودیت های تقریبا بیشتری رو نسبت به سایت مشاهده میکنید. در وبلاگ نمیتونید هر ابزاری رو که دوست داشتید، داشته باشید (که البته سرویس دهنده های مختلف امکانات متفاوت دارن. بعضی ها بسیار حرفه ای هستن)


در سایت اما چنین مشکلی نیست. اگه برنامه نویسی بلد باشید میتونید تموم مشکلات خودتونو حل کنید و یا از برنامه ای که برنامه نویس های دیگه ساختن استفاده کنید.

در سایت میتونید تموم ایده ی خودتون پیاده کنید، چون ابزارهاشو میتونید خودتون بسازید. یکی میتونه بشه مارک زاکربرگ و با ایده هاش بره فیسبوک رو بسازه و یکی دیگه هم میتونه گوگل رو بسازه؛ اما در وبلاگ، شما محدود به امکاناتی هستید که سرویس دهنده در حال ارائه به شماست هستید.



نتیجه گیری

در کل، اگه به دنبال دردسر نیستید و نمیخواید هزینه ای کنید، وبلاگ بهترین گزینه برای شماست.


همه امکانات - هرچند ممکنه به پای امکانات سایت نرسه - ولی اولا بدون نیاز به هیچ دانش فنی و دوما بدون پرداخت حتی یک هزارتومنی در اختیار شماست. همینطور، بخاطر اینکه ایرانی ها زیاد اهل وبلاگ نویسی هستن، در صورت بروز مشکل، راحت تر به نتیحه میرسید.

در طرف مقابل برای سایت، امکانات بسیار بیشتری وجود داره و به شما در رسیدن به رویاهاتون کمک میکنه، اما اولا هزینه بر هست و دوما کمی نیاز به آشنایی با مسائل فنی داره. رسیدن به رویاها نیازمند آشنایی زیاد با مسائل فنی و برنامه نویسی هست :)))




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.